IDA POMOC POLAKOM NA WSCHODZIE kancelaria prezesa rady ministrów

23.10.2018

Cd. "Wspólnej Ławki"

Wspólna ławka, kolonie, warsztaty, szkolenia, Aktualności 2018-10-23

Kolejna odsłona programu wymiany międzyszkolnej „Wspólna ławka”.


W Państwowym Polskim Gimnazjum w Trokach na Litwie gościli, w dniach 10-12 października, uczniowie z Gimnazjum w Rezekne na Łotwie.

Ostatniego dnia przeprowadzili wspólnie debatę o odzyskaniu przez Polskę Niepodległości w 1918 roku, a następnie mieli spotkanie z Wileńskim Klubem Młodzieży Patriotycznej oraz Wileńskim Klubem Rekonstrukcji Historycznej w Nowej Wilejce.

Z kolei portal Zw.lt przytacza relację Gintarė Dziminskaitė ze Szkoły im. Szymona Konarskiego w Wilnie, gdzie odbywała się wymiana z młodziezą z Dyneburga:

"Projekt wymian międzyszkolnych młodzieży szkół z polskim językiem nauczania „Wspólna ławka” nie daje o sobie zapomnieć. Jest jak echo, które znowu się powtarza, a współpraca ciągle trwa. W dniach 10-12 października uczniowie Szkoły im. Szymona Konarskiego w Wilnie gościli u siebie młodzież z Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Dyneburgu.

Najważniejszym celem spotkania szkół krajów bałtyckich była kontynuacja historycznej debaty, tym razem nazwana ona była jednym z cytatów Piłsudskiego „Kto nie szanuje swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości”. Coraz częściej się mówi, że współczesny człowiek żyje teraźniejszością i przyszłością, nie ciekawią go fakty, jak było kiedyś, ale jednak każdy powinien wiedzieć o historii swojego państwa: skąd się wzięła ich kultura, obyczaje. Także nie można zapomnieć, że historia jest nauczycielką życia – poznawanie przeszłości pozwala przewidywać przyszłość i interpretować teraźniejszość. Rozumienie historii może pomóc zrozumieć czasy, w których żyjemy teraz.

Uczniowie z Wilna i Dyneburga próbowali zaktualizować problemy XX w., konkretnie – czasów, gdy żył Józef Piłsudski. Młodzież rozważała o cytatach i myślach Piłsudskiego, starała się przytoczyć przykłady XXI w. Dyskutowano o indywidualizmie, znaczeniu jednostki w historii, czy teraz na pewno możemy czuć się niezależni i odrębni? Nie obeszło się bez zagadnień o współczesnym patriotyzmie, chociaż teraz panuje stereotyp, że ta wartość zanika, uczniowie udowodnili, że to tylko mit – ich wypowiedzi fascynowały poglądami oraz dawały do pomyślenia.

Czasami warto się zamyślić – czym dla mnie jest Polska? Co to znaczy „być Polakiem”? Znać hymn, uczęszczać do polskiej szkoły? A może to coś większego?

Powyższe zadanie jest sfinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017 – 2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

Serdecznie dziękujemy Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie” za realizację tego projektu."

Zdjęcia: Gimnazjum w Trokach