„Bon Pierwszaka” realizowany przez Fundację „Pomoc Polakom na Wschodzie” dzięki dodatkowemu wsparciu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów po raz pierwszy był realizowany w tak szerokim zakresie.
Środki zostały przekazane na rzecz dzieci z w klasach z polskim językiem nauczania na Litwie, Łotwie i Ukrainie. W przypadku tych dwóch pierwszych krajów była to kwota w wysokości 500 zł na dziecko, a na Ukrainie 350 zł. Środki wypłacane rodzicom pierwszaków mogą być przeznaczone na opłacenie zajęć pozalekcyjnych, zakup pomocy szkolnych lub inne bieżące potrzeby edukacyjne dzieci. W sumie wsparciem w ramach „Bonu Pierwszaka” objętych zostało ponad 900 uczniów. Polskie szkoły w Rzeżycy, Dyneburgu, Krasławiu i Rydze przedstawiciele Fundacji odwiedzili w dniu 12 grudnia. Rodzice, którzy po raz pierwszy otrzymywali wsparcie w ramach tego projektu, byli wzruszeni i wdzięczni Kancelarii Premiera oraz pracownikom Fundacji. Z kolei na Litwie Bony były dystrybuowane za pośrednictwem Polskiej Macierzy Szkolnej, która przekazywała środki do szkół, które z kolei wypłacały pieniądze rodzicom.
Na Ukrainie placówki edukacyjne z polskim językiem nauczania zlokalizowane są na zachodzie kraju w ośmiu różnych miejscowościach. Delegacja Fundacji odwiedziła szkoły w Szepietówce, Gródku, Kamieńcu Podolskim, Ivano-Frankowsku, Lwowie, Mościskach i Łanowicach. Wizyty w szkołach były okazją do spotkań z dyrektorami placówek i gronem nauczycielskim. Dzieci z polskich klas specjalnie dla przedstawicieli Fundacji wykonywały piosenki, w tym kolędy. Akcentów świątecznych było więcej, we lwowskiej Szkole nr 24 odbywał się kiermasz świąteczny, a w Mościskach młodzież prezentowała własnoręcznie zrobioną piękną szopkę. Duże wrażenie na gościach z Polski zrobiła wiejska szkoła w Łanowiach, w której panuje ciepła serdeczna atmosfera, a do ogrzania budynku wciąż używa się pieców kaflowych.
Realizowany przez Fundację projekt „Bon Pierwszaka” ma na celu nie tylko zwiększenie liczby uczniów rozpoczynających naukę w polskich szkołach na Litwie, Łotwie i Ukrainie, ale również poprawę konkurencyjności polskich placówek edukacyjnych i uczynienie ich bardziej atrakcyjnymi dla polskich uczniów i rodziców mieszkających na Wschodzie.